Perşembe, Temmuz 17, 2008

Anasazi

Anasazi anasaziyi anlatıyor....

Kendimden bahsedeceğimi sanıyorsanız yanılıyorsunuz. Biraz kavimden bahsedeceğim birazsa bendeki yerinden. Anasaziye anasının kızı denmesi benim için sorun değil ama anasazilerin kemikleri toprağın altında sızlıyordur herhalde.

Anasazi... Bu yazıyı okuyanlar arasında kaya tırmanalar var mıdır? Varsa onlar ya duymuşlardır bu kelimeyi, ya da duyacaklardır. Kaya tırmanışına devam ettiğim zamanlar ( fi tarihi oluyor), yeni bir ayakkabı modeli geldi piyasaya. Anasazi Velcro. Tırmanıcıların tercihi, muhteşem frictionlar (namı diğer sürtük). Eee benim gibi 6 aya bir fricton eskiten kişi olsaydınız hemen haberdar olurdunuz anasazi velcrolardan. Biz iki arkadaş internetten sipariş verdik ayakkabıları. Sipariş verme, ayakkabı numarasını seçme sürecini anlatmayayım. Uzun sürdü deyip geçiyorum.

Kaya tırmanış ayakkabıları genel olarak 1 -2 numara küçük alınır ki, zaman içinde genişlediğinde ayakkabı ayağınızda terlik gibi olmasın. Biz de bu ayrıntıyı dikkate alarak ayakkabıyı 1 numara küçük ettik. Gelen ayakkabı o kadar çok küçük ve o kadar genişlemez bir şey çıktı ki ayağımdaki tüm problemlerin tek sebebi o ayakkabılar sayılabilir. Onlar yüzünden dikey yüzeyde nasıl hoplanıyormuş öğrendim. Hele sıcakta. Artık kimseye küçük ayakkabı al demem. Ne küfür yemek isterim, ne de ah çekmek.

Tabii ki bu benim anasaziyi soyutlaştırdığım nokta. Bir de genel anlamı var değil mi? Anasazi kızılderili bir kavim. Utah bölgelerinde kayalık alanlarda yaşamışlar. Amerikan filmlerinde uçsuz bucaksız sarı alanda , hani tepsi içine bir tas pilavı ters çevirip bırakırlar ya, bu görüntüye benzeyen ayrık üstü traşlanmış gibi duran kayalık araziler vardır. Bunlar da oralarda yaşamışlar. Tırmanarak çıkıyorlarmış. Şu anda da bu kentlerden bazılarına iple ya da tırmanarak çıkılıyormuş. Tırmanmayı çocuklara da öğretiyorlarmış ve kaya üstlerine sadece kendilerini bildikleri tutamaklar açıyorlarmış. Herhangi bir saldırıda çocuklar dahil herkes, hemen yukarıya tırmanıyorlarmış ( Bunu bana uzun süre Coloradoda yaşayan bir arkadaşım aktardı). Ayrıca mimari ve kültürel açıdan epey dikkat çeken bir kavim. Ortadan aniden kaybolmaları ise tam bir muamma. Bu arada anasazinin kendi dillerindeki anlamı ( torunlarının kavimi olan Pueblo kavimi bu adı hiç sevmiyormuş) düşman ecdatmış. Yumuşatılmış haliyle ecdat :-)))

Çok ilginç bir kavim.
merak edenler buyursun: http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Pueblo_Peoples
http://www.nps.gov/archive/meve/cliff_dwellings/cliff_palace_home.htm
http://www.oku.gen.tr/Anasazilere_Ne_Oldu__Tarihi_Gizemler/
http://www.nps.gov/archive/meve/cliff_dwellings/cliff_palace_home.htm

Ben mi neden kullanıyorum? Seviyorum deyip geçeyim ;-)

2 yorum:

Adsız dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Adsız dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.