Perşembe, Ağustos 14, 2008

Ejderha

Neden mi ejderha? Çünkü google'un ambleminde Çin'de düzenlenen Olimpiyat yarışlarını temsilen ejderha var. Ve ben ejderhaları çok ama çok severim. Sebebi de Ursula Le Guin'in Yerdeniz Üçlemesinin baş kahramanındar Ged, Tehanu ve Tenar'dır. Yerdeniz Üçlemesi bu yazının konusu olmasın da, ejderhalar olsun.

Ejderha nedir ne değildir?
Efsanevi bir yaratık olan ejderha (Türkçesi Evren) çoğunlukla büyüsel veya ruhani güçlere, özelliklere sahip, kuvvetli ve büyük bir yılan veya başka bir sürüngen olarak tasvir edilmiş, tanımlanmıştır. Batı tasvirleri genellikle kanatlıyken, Doğu'daki tasvirlerde genellikle kanat bulunmaz. Ejderhalarınkine benzer özellikler içeren efsanevi yaratıklar neredeyse her kültürde mevcuttur. Hatta ejderha Çin ve diğer Uzak Doğu ülkelerinin simgesidir. Ve çoğu zaman iki yüzlü düşmanları belirtmek için 2 başlı ejderha deyimi kullanılır.
http://tr.wikipedia.org/wiki/Ejderha

Çin'lilerin festivallerinde uzun ejderhalar var ya insanlar içlerine giriyor ve ejderhayı taşıyor. Birgün gidip o festivali yerinde görmek ve o duyguyu hissetmek istiyorum.

Bence ejderhalar çok mistik ve büyülü yaratıklar. Bir zamanlar yaşamışlar mıdır bilemiyorum, şüpheleniyorum. İnsanoğlunun sınırsız hayalgücü onları çok değişik kültürlerde, efsanelere, amblemlere, hayata soktu ki ve insan onların yaşamış olduklarını düşünüyor.

Ekşi sözlükte dikkatimi çeken açıklamalar:
* bilgeliğin ve gücün simgesi. kimi insanlar için ise underground müziğin bir göstergesi. fantazi literatür eserlerinde saldıkları korkuyla ünlenmişlerdir.
* doğu kültürüyle batı kültürünün ayrıştığı noktadır ejderha. doğuda ejderha iyi kalpli, insanların dostu olan kutsal addedilen bir varlıktır. batıda ise bir canavar imgesidir.

"ejderhanın üflediği kendi soluğu biz onu alev,ateş sanırız.."murathan mungan

Batı da düşman, doğu da ise bilgeliğin ve gücün simgesi olması garip bir çelişki değil mi?

25 yorum:

Meltingpoint dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Meltingpoint dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Meltingpoint dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Kültür Mantarı dedi ki...

bende ejderha hikayelerini çok severim. her ne kadar salak amerikan filmlerinde pek sempatik gösterilmeselerde ejderhalar simgesel anlamda hoş yaratıklar. hobbit'te ejderha öldürülünce kızmıştım. Ama ben yine olaya didaktik yaklaşacağım, üzgünüm.

Şimdi bizim anladığımız anlamda ejderhalar tabiki gerçekte yok, hiç olmadı. ancak ejderha hikayelerinin de çin bölgesinden çıkması tesadüf değil. neden mi? çünkü çin en çok dinazor fosili bulunan bölgelerden biri.

ejderhaların dinazorlara olan benzerliğine dikkat çekerim.

şimdi sen 5000 sene önce çin'de yaşıyorsun. taklamakan çölü kıyılarında bir sabah bir uyandın rüzgarla ortaya çıkmış 30 metre dinazor fosili.

bu hikayeler az bile.

anasazi dedi ki...

Meltingpoint konular derin. Bazı yazıları girişgah gibi düşün. Sonrasında derin olarak ele alınacak. Bu arada biraz da siz yükü üstümden alın canım. Aslında yorumlarınızla değişik ilham vermiyorsunuz değil yani.

Kaynak gösterme konusuna daha sonra bir anımı anlatmak istiyorum. Sadece şunu söyleyebilirim ki ben yazıdanın altında yazmayı en azından blogta sevmiyorum. Bu yazılarım makale değil. Deneme. Şimdi sanki altında referans göstersem makale olacak ve kişisel dünyadan daha çok bilimselliğe kayacak gibi geliyor.
Sakın yanlış anlaşılmasın denedim de değil, öyle önyargılı olarak :-) Söz bir yazıyı referansları aşağıda vererek de deneyeceğim. Usluba ters gelirse kusura bakma artık...

Doğu ve batının farklılıkları da ayrı kon. Arıştırıp araştırp inci olarak dökeriz :-))

kıyak dedi ki...

benim ejederhalı tişörtüm var.
ve ben onu giymeyi çok seviyorum.
hastasıyım yani.
yazacağım şeyleri unuttum, o yüzden yazmıyorum.
ama tişörtüm çok güzel.

Meltingpoint dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Kölekuyu dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Adsız dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Meltingpoint dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Meltingpoint dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Adsız dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Adsız dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Kölekuyu dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Adsız dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Adsız dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Adsız dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Adsız dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Kölekuyu dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
anasazi dedi ki...

Vayyy derya gibi bir konuya inci gibi bilgi damlacıkları...

Çok ilginç noktalar buluyorsunuz. Yüzüklerin efendisi en sevdiğim kitaplardan (nedense ejderhayı karaladığı dikkatimi çekmemiş. yeniden okumam gerek demek ki), fakat feng shui ile hiç ilgilenmemiştim. Ve kitap önerileri...

Söz etmeden geçemeyeceğim Tolkienin kitabının doğu batıdan daha çok 2. Dünya savaşındaki taraflardan söz ettiği bence daha doğrudur. Kötünün kullandığı o makinalar ve savaş aletleri o zamanın savaş sanayisini yaratan Almanya'yı temsil etmekteydi. Orklara Türk demek bence oldukça zorlama bir önerme.

Diğer bilgiler tam olarak "eşele eşele yeni birşeyler bul" durumuna sebeb olacak. Eeee sizlerin de katkıları ile harmanlarız birşeyler :-))
Ejderhalar güçlü ve kadim varlıklardır.

Meltingpoint dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
anasazi dedi ki...

Meltingpoint bence sen inci konusunda döktürürsün incileri
:-))
Ve hatta bekliyoruz.

Meltingpoint dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Meltingpoint dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Meltingpoint dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.